....     
продукция:
 
 
подробнее
пресс-релиз
Реставрация классического материала конца 80-х - периода расцвета постиндустриальной эстетики в электронной музыке. Строгая и суровая, аскетичная и динамичная, музыка трансформирует атмосферу повседневности в увлекательную игру воображения, главное место в которой принадлежит привычным процессам и бытовым объектам.
Образец испанской индустриальной музыки, открытой заново спустя более чем 15 лет.

Дата выпуска: 10 декабря 2005, тираж 500 копий, стандартное издание
Цена на территории России - 300 рублей. Для оформления заказа пишите: iemhome@orc.ru

Мигель Анхел Рус - мадридский музыкант, имя которого было одним из главных в испанской экспериментальной электронной музыке 80-х, наряду с Франциско Лопесом, Comando Bruno, Esplendor Geométrico, Macromassa, Avant Dernières Pensées, Diseño Corbusier и т.д. Настало время услышать интереснейший материал, записанный этими проектами и сохранившийся только благодаря усилиям маленьких местных независимых лэйблов вроде Discos Esplendor Geométrico или Línea Alternativa, а также инициативе самих музыкантов, многим из которых мы обязаны появлению лэйблов I.E.P., Necronomicón, Proceso Uvegraf, Auxilio De Cientos, Clonaciones Petunio.

Мигель Рус как раз был одним из таких энтузиастов - созданный им в 1986 году лэйбл Toracic Tapes в основном занимался выпуском его музыки как под реальным именем, так и под различными псевдонимами (Orfeón Gagarin, Ventral Metaphor, Funeral Souvenir). Творческий путь Мигеля начался в 1982 году - в своей домашней студии он записывал абстрактную, псевдокосмическую музыку с помощью синтезатора Korg MS-20. В 1986 году появилась первая кассета с альбомом Orfeón Gagarin, эклектичная смесь звуков окружающей среды, индустриальных шумов, коллажной техники и этнических контрастов.

С 1986 по 1992 год Мигель выпустил добрую дюжину альбомов, среди которых особенно стоит отметить "KEDR" (1987), "Batan Bruits" (1987), "La Noche del Anhídrido" (1987), "El Niño Carburador" (1989), "Biscuit Circuit" (1991) и "Vasarely" (1991) - все они наилучшим образом отражают панораму испанской экспериментальной музыки.

В 1991 году известный немецкий композитор Асмус Титченс выпустил на своём лэйбле Hamburger Musikgesellschaft сборник лучших вещей с этих кассет - так появился первый полноформатный альбом "Encuentros en la Tercera Edad", изданный на виниле ограниченным тиражом.

В 1994 году вышел CD "Contestación Capilar", также представляющий собой сборник материала с кассет Orfeón Gagarin, а спустя два года появился новый проект Exhaustor с дебютным CD "Coaxial", стиль которого можно определить как жёсткое техно.

Мигель Рус также сотрудничал с Луисом Меса (выпущено три кассеты под именем Técnica Material в период с 1986 по 1989 год), Зигмаром Фрике (в составе Efficient Refineries с 1995 по 2003 год), Франциско Лопесом, Дитером Месоном и т.д. Вместе с Эктором Эрнандесом он выпустил в 1989 году кассету "Han llegado los robots", гипнотический саундтрек к фантастическом опусу Рольфа Штреля "Роботы среди нас" - культовой книге конца 50-х. Альбом был переиздан на CD в 2005 году новым лэйблом Мигеля Batan Bruits.

Весь материал альбома был записан Мигелем Русом в своей домашней студии в Мадриде, в 1989-1990 годах. Издаётся впервые, за исключением треков (1, 6, 9, 11), которые вошли в альбом "Encuentros en la Tercera Edad" (1991). В основном это короткие композиции, звучащие очень отстранённо и как-то оторванно от реальности. Звуки словно теряются во времени и пространстве - иногда слушать их жутковато, а иногда наоборот очень приятно, словно воспоминания, в которые трудно поверить (неужели такое было, может быть, с кем-то другим?). Музыку нельзя назвать индустриальной, потому что она не несёт в себе никакой идеологии. Тем, кто неравнодушен к старым аналоговым синтезаторам, будет приятно насладиться их тёплым звучанием. В скором времени ожидается переиздание архивного материала Orfeon Gagarin на собственном лэйбле Мигеля Batan Bruits.
 
    
  новости продукция магазины    контакт рецензии ссылки  
  news releases order    contact reviews links  

            
This is the new, remastered version of classic material recorded back in 80s, next to postindustrial aesthetics priority in electronic music. Rigorous and austere, ascetic but dynamic, this music rearranges everyday being into mindchallenging imagination, reserving the leading parts for the habitual processes and domestic objects.
From the deep underground of Spanish industrial music, it comes to be rediscovered after 15 years.

Release date is 10 December 2005. Limited edition of 500 copies in jewelcase. Price is 13 US$/10 Euro.
To order directly from us, please write to iemhome@orc.ru

Miguel Angel Ruiz, from Madrid, is one of the main reference names of the Spanish experimental electronic music during the 80s, together with artists such as Esplendor Geométrico, Macromassa, Francisco López, Avant Dernières Pensées, Comando Bruno, Diseño Corbusier, etc. Times, by the way, that should be recovered for all the good stuff that was recorded during those years by the artists mentioned before and by many others. And times when, without any minimal recording infrastructure as regards labels, record companies and distribution, only saved by the arousal of small companies such as Discos Esplendor Geométrico or Línea Alternativa, many of the artists resorted to the autoedition using cassettes and creating labels such as I.E.P., Necronomicón, Proceso Uvegraf, Auxilio De Cientos, Clonaciones Petunio.

This was precisely the case of Miguel A. Ruiz, who created in 1986 his own tape label called Toracic Tapes. Since then, through this and other domestic, European and American labels, he has published an extensive catalogue of recordings using different monikers depending on each project: Orfeón Gagarin (the most famous), Ventral Metaphor, Funeral Souvenir, besides the many works edited under his own name or as Exhaustor in the late 90s.

M.A. Ruiz started to work on first pieces at his home studio in 1982, focused on the abstract and pseudocosmic electronic music with his new Korg MS-20. In 1986 he inaugurates the catalogue of Toracic Tapes with the legendary first cassette of Orfeón Gagarin, an eclectic combination that goes from environmental sounds to industrial noise, including cut-up exercises and some ethnic contrast. From there, Miguel A. Ruiz's production is non-stop, he realised between 1986 and 1992 more than a dozen cassette recordings either signing as Orfeon Gagarin or with his real name. Works such as "KEDR" (1987), "Batan Bruits" (1987), "La Noche del Anhídrido" (1987), "El Niсo Carburador" (1989), "Biscuit Circuit" (1991) or "Vasarely" (1991) are considered today worthy of worship by the Spanish electronic experimentation panorama.

In 1991 a tape sent to Asmus Tietchens finally gave birth to his first magnificent LP "Encuentros en la Tercera Edad", published by Hamburger Musikgesellschaft. Already in 1994 appears Orfeón Gagarin's compilation CD "Contestación Capilar" and two years later with the name Exhaustor, he presents a new sonorous facet orientated towards the most rhythmic and ruthless techno, whose presentation was "Coaxial" CD.

Miguel A. Ruiz has also collaborated actively with Luis Mesa (three tapes between 1986 and 1989 under the name Técnica Material), with Siegmar Fricke (Efficient Refineries, with several works published from 1995 to 2003), Francisco López, Dieter Mauson, etc. Next to Héctor Hernández he published in 1989 the tape "Han llegado los robots", born as a hypothetic soundtrack and whose source of reference is the book by Rolf Strehl "Die Roboter sind unter uns" from the end of the 50s. This album was remastered and re-released on CD in 2005 by Miguel's own new label Batan Bruits.

All this material was composed, recorded and mixed by Miguel Angel Ruiz in Madrid around 1989-1990. All unreleased, except tracks (1, 6, 9, 11), which originally were released on "Encuentros en la Tercera Edad" LP (1991). Mostly short tracks, creating the real sense of alienated memories, lost in time and space. Sometimes scary, sometimes strangely comfortable, but never boring landscapes of the someone's past life, these pieces are nothing to do with industrial aesthetics, it contains no social message at all. A lots of old analogue synths for your listening pleasure, if you are hungry for the nostalgic tones not melodies. And watch out for the following re-releases of Orfeon Gagarin archives on Miguel's own label, Batan Bruits.
 
select release:
 
 
show details
press-release